Translate

fredag 13 juli 2012

Funderingar om diverse likheter kontra olikheter

 Just nu funderar jag på en himla massa saker samtidigt. Vilket inte är ovanligt för mig men ibland blir attans rörigt kan jag lova. 

Vad jag funderar på är hur lika allt egentligen är fast man gör det på olika sätt. Eller att schamanism och wicca är väldigt lika fast olika liksom olika healingar är lika men olika, hur alla religioner är lika fast olika och om jag är ensam om att se att egentligen borde allt vara samma fast man väljer olika sätt att se på det... Eller är jag tokig och allt jätteolika och jag försöker förenkla så att jag förstår... O alla gudar och gudinnor både i religion o mytologi, är de olika tolkningar av en energi eller är de olika energier ...

För jag måste ju säga att ju mer jag läser om Wicca desto mer tycker jag att Wicca är en sorts självlärd schaman... Och det passar ju mig bra eftersom att jag alltid gillat schamanism och lärt mig en del via böcker och även gått en Munay-Ki initiering men för att bli en "äkta" schaman ska man ju enligt tradition antingen födas som en eller bli utvald att studera deras läror innan man blir en schaman... Och om någon någon gång lärt sig vid sidan av och för att inte stöta sig med schamanerna kallat sig en wicca..


Skumma frågor för er alla som vet men för mig krävs det nog några snurr i hjärnan och mer läsning av det hela innan jag kan säga vad jag vet. Men mycket intressant är det! Gillar att fundera och tänka, och varför fråga om det mesta. Kan driva min bästis till vansinne med alla varför-frågor som kan bubbla ur mig under en dag. Jag brukar hänga med på hans (för ovanlig som jag är har jag en killbästis som inte är bög utan har en kvinnlig sambo) jobb emellanåt då han kör lastbil och ägna dagen åt frågor hihi .

Hoppas att ni alla har en härlig fredagkväll. Själv funderar jag och ska snart äta hemmagjord pizza och titta på Poltergeist 3.

Njut av livet och dagen om så bara en minut i taget,



Namaste

PS Har ett nytt boktips med där jag ger er rätt titel direkt :-)

Har påbörjat Regnbågsormen av Barbara Wood som handlar om Aborginernas "schamanism" på 1800talet och en vit kvinna som söker ett svar på ett arv i form av en förbannelse. Har läst den för länge sedan men hittade den i en Secondhandbutik för det underbara priset 15 kronor så nu läser jag den igen. Har ni som eventuellt läser detta tips på bra böcker så tar jag tacksamt emot. DS

1 kommentar:

  1. Låter som en hel del far genom ditt huvud, vännen och känner så väl igen mig, men till syvende och sist tror jag att allt är olika namn för samma energi....
    Kram!

    SvaraRadera